Dokumenty
STATUT
Rozdział I
POSTANOWIENIA OGÓLNE
§ 1. Stowarzyszenie nosi nazwę „Towarzystwo Oświata Lubin”, zwane w dalszej części Towarzystwem.
§ 2. Siedzibą Towarzystwa jest miejscowość Lubin.
§ 3. 1. Terenem działania Towarzystwa jest obszar Rzeczypospolitej Polskiej.
2. Dla realizacji celów statutowych Towarzystwo może prowadzić działania poza granicami kraju na terenie innych państw, z poszanowaniem tamtejszego prawa.
§ 4. 1. Towarzystwo posiada osobowość prawną.
2. Towarzystwo powołane jest na czas nieokreślony.
§ 5. 1. Towarzystwo może współpracować z krajowymi, zagranicznymi i międzynarodowymi organizacjami pozarządowymi oraz innymi instytucjami. Może pozostawać członkiem tych organizacji na zasadach pełnej autonomii.
2. W sprawach członkostwa Towarzystwa w innych organizacjach decyzję w formie uchwały podejmuje Zarząd.
§ 6. 1. Towarzystwo opiera działalność na pracy społecznej swoich członków.
2. Do prowadzenia swych spraw Towarzystwo może zatrudniać pracowników, w tym swoich członków, korzystać ze świadczeń wolontariuszy i zleceniobiorców oraz powoływać biura.
§ 7. 1. Towarzystwo może podejmować działania na rzecz ogółu społeczności.
2. Towarzystwo może korzystać z pomocy władz państwowych i samorządowych, zakładów pracy, organizacji, stowarzyszeń i fundacji do realizacji celów statutowych.
3. Towarzystwo może reprezentować i bronić interesy zawodowe i społeczno‑prawne członków Towarzystwa, w tym reprezentować interesy zbiorowe swoich członków wobec organów władzy publicznej
§ 8. 1. Towarzystwo ma prawo używania pieczęci oraz odznaki członkowskiej.
2. Członkom zwyczajnym mogą być wydawane legitymacje członkowskie.
2. Wzory pieczęci, odznaki i legitymacji członkowskiej oraz zasady ich używania ustala Zarząd.
Rozdział II
CELE, SPOSOBY ICH REALIZACJI I ZASADY DZIAŁANIA TOWARZYSTWA
§ 9. Główne cele Towarzystwa:
1) działalność w zakresie: nauki, edukacji, oświaty i wychowania, turystyki, krajoznawstwa, wypoczynku dzieci i młodzieży, kultury, sztuki, ochrony dóbr kultury i tradycji, ekologii, ochrony i promocji zdrowia, rozwoju społeczeństwa obywatelskiego,
2) promocja i organ wolontariatu oraz działalności charytatywnej,
3) tworzenie, promocja i realizacja programów mających na celu pomoc rodzinom i osobom w trudnej sytuacji życiowej oraz wyrównywania szans tych rodzin i osób, w tym osób niepełnosprawnych,
4) działalność wspomagająca rozwój gospodarczy, w tym: rozwój przedsiębiorczości, promocję zatrudnienia i aktywizację zawodową wśród osób pozostających bez pracy lub osób zagrożonych jej utratą.
§ 10. 1. Towarzystwo realizuje swoje cele poprzez:
1) prowadzenie działalności wychowawczej i oświatowej dzieci i młodzieży,
2) prowadzenie działalności edukacyjnej i kształceniowej osób dorosłych, kształcenie kadry instruktorskiej i edukatorów,
3) kształcenie i doskonalenie zawodowe nauczycieli,
4) naukę języków obcych,
5) tworzenie ośrodków oraz placówek systemu oświaty, w tym w zakresie doskonalenia nauczycieli,
6) upowszechnianie krajoznawstwa i turystyki w szczególności przez organizację rajdów, wycieczek i biwaków,
7) przyznawanie odznak, tytułów i innych wyróżnień w dziedzinie turystyki i krajoznawstwa na zasadach określonych przez Zarząd,
8) organizację wypoczynku, w tym dla dzieci młodzieży,
9) prowadzenie działalności w zakresie pomocy społecznej, charytatywnej i opiekuńczej,
10) prowadzenie działalności w zakresie wyrównywania szans i zapobiegania wykluczeniu społecznemu,
11) podejmowanie działań na rzecz osób niepełnosprawnych,
12) opracowywanie i realizowanie programów profilaktycznych, w tym przeciwdziałających uzależnieniom,
13) prowadzenie działalności na rzecz promocji zdrowego trybu życia oraz ochrony zdrowia,
14) prowadzenie działalności w dziedzinie bezpieczeństwa i higieny pracy, w tym prowadzenie szkoleń w tym zakresie,
15) prowadzenie działalności związanej z przystosowaniem zawodowym osób bezrobotnych oraz przygotowaniem do aktywności na rynku pracy,
16) organizowanie i promocję wolontariatu,
17) prowadzenie działalności kulturalnej,
18) prowadzenie działalności charytatywnej polegającej na gromadzeniu funduszy lub prowadzenie innych form wspierania finansowego w ramach pomocy społecznej, w szczególności przez emisję i rozprowadzanie znaczków, cegiełek, organizowanie zbiórek publicznych na zasadach określonych w stosownych przepisach,
19) prowadzenie działalności wydawniczej i informacyjnej,
20) organizację kongresów, konferencji, spotkań itp.
2. Działania określone w ust. 1 prowadzone są jako odpłatna i nieodpłatna działalność pożytku publicznego.
3. Towarzystwo nie prowadzi działalności gospodarczej.
4. Towarzystwo reprezentuje swoich członków i ich interesy w kraju i za granicą,
Rozdział III
CZŁONKOWIE TOWARZYSTWA, ICH PRAWA I OBOWIĄZKI
§ 11. Członkowie Towarzystwa dzielą się na:
1) zwyczajnych,
2) wspierających.
§ 12. 1. Założyciele Towarzystwa są członkami zwyczajnymi.
2. Członkiem zwyczajnym może być również osoba pełnoletnia, posiadająca pełną zdolność do czynności prawnych i niepozbawiona praw publicznych, związana bezpośrednio lub pośrednio z celami Towarzystwa, która podpisze pisemną deklarację przynależności do Towarzystwa i uzyska rekomendację jednego z aktualnych członków zwyczajnych.
3. O przyjęciu lub nieprzyjęciu nowych członków zwyczajnych decyduje Zarząd.
4. Od decyzji Zarządu o przyjęciu lub nieprzyjęciu przysługuje odwołanie do Komisji Rewizyjnej złożone w formie pisemnej w terminie 7 dni od wydania decyzji. Odwołanie jest rozpatrywane w formie uchwały na najbliższym posiedzeniu Komisji Rewizyjnej i jest ostateczne.
5. Cudzoziemcy mający miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej mogą być członkami Towarzystwa.
§ 13. 1. Członkiem wspierającym może zostać osoba fizyczna i prawna deklarująca pomoc finansową, rzeczową lub merytoryczną w realizacji celów Towarzystwa.
2. Członkiem wspierającym staje się po złożeniu pisemnej deklaracji na podstawie uchwały Zarządu.
3. Osoba prawna może działać w Towarzystwie przez swojego przedstawiciela.
§ 14. 1. Członek zwyczajny ma obowiązek:
1) przestrzegać postanowienia Statutu i realizować decyzje władz Towarzystwa,
2) brać udział w działalności Towarzystwa i w realizacji jego celów,
3) opłacać składki członkowskie.
2. Członek wspierający ma obowiązek wywiązywania się z zadeklarowanych świadczeń, przestrzegania statutu oraz decyzji władz Towarzystwa.
§ 15. 1. Członek zwyczajny ma prawo:
1) wybierać i być wybieranym do organów Towarzystwa zgodnie z ordynacja wyborczą, z wyjątkami opisanymi w statucie,
2) wypowiadać się i zgłaszać wnioski w sprawach dotyczących Towarzystwa,
3) korzystać z dorobku i form działalności Towarzystwa na zasadach określonych przez władze Towarzystwa,
4) zgłaszać wnioski dotyczące działalności Towarzystwa.
2. Członkowie wspierający nie posiadają biernego oraz czynnego prawa wyborczego, mogą jednak brać udział z głosem doradczym w Zjeździe. Poza wymienionym ograniczeniem mają takie same prawa, jak członkowie zwyczajni.
§ 16. 1. Członkostwo w Towarzystwie ustaje na skutek:
1) dobrowolnej rezygnacji z przynależności do Towarzystwa, zgłoszonej w dowolnej formie do Zarządu,
2) śmierci członka lub utraty osobowości prawnej przez członka wspierającego,
3) utraty praw obywatelskich na mocy prawomocnego wyroku sądu,
4) wykluczenia przez Zarząd:
a) z powodu nieusprawiedliwionego zalegania z opłatą składek członkowskich lub innych zobowiązań,
b) z powodu naruszenia zasad statutowych, nieprzestrzegania postanowień, decyzji i uchwał organów Towarzystwa,
c) ze względu na brak przejawów aktywnej działalności na rzecz Towarzystwa.
2. Ustanie członkostwa wskutek przyczyn określonych w ust.1 pkt 1‑3 stwierdza Zarząd.
3. Od decyzji Zarządu w sprawie wykluczenia przysługuje odwołanie do Komisji Rewizyjnej, w terminie 7 dni od daty doręczenia stosownej decyzji.
4. Odwołanie jest rozpatrywane w formie uchwały na najbliższym posiedzeniu Komisji Rewizyjnej i jest ostateczne.
5. Osoba, która utraciła członkostwo może ponownie ubiegać się o członkostwo w Towarzystwie po uzyskaniu rekomendacji dwóch członków zwyczajnych, z tym, że osoba wykluczona z powodu nieusprawiedliwionego zalegania z opłatą składek członkowskich, może zostać ponownie przyjęta w poczet członków zwyczajnych dopiero po uregulowaniu zaległych składek.
Rozdział IV
KADRA TOWARZYSTWA
§ 17. 1. Towarzystwo w celu prowadzenia działalności edukacyjnej i szkoleniowej tworzy kadrę kształcącą oraz korzysta z pomocy osób i instytucji prowadzących działalność szkoleniową.
2. W skład kadry kształcącej wchodzą członkowie Towarzystwa posiadający wiedzę, doświadczenie i przygotowanie dydaktyczne zapewniające właściwą realizację programów szkoleniowych.
3. Potwierdzeniem prawa do prowadzenia szkoleń jest stopień edukatora w określonej dziedzinie nadawany przez Zarząd po spełnieniu poniższych warunków:
1) ukończenie kursów, szkoleń lub innych form doskonalenia organizowanych przez Towarzystwo lub podmioty zewnętrzne w zakresie określonej dziedziny,
2) posiadanie przygotowania pedagogicznego w rozumieniu przepisów oświatowych lub ukończenie wewnętrznego szkolenia pedagogicznego dla kandydatów na edukatorów,
3) posiadanie doświadczenia w prowadzeniu zajęć na kursach, szkoleniach i innych formach kształcenia w Towarzystwie lub innych podmiotach,
4) opracowanie przynajmniej dwóch materiałów dydaktycznych na potrzeby prowadzonej przez Towarzystwo działalności edukacyjnej i szkoleniowej lub posiadanie dorobku w postaci publikacji materiałów przydatnych w działalności szkoleniowej.
4. Zarząd uchwala regulamin nadawania, przedłużania, cofania stopnia edukatora i uprawnienia do prowadzenia szkoleń w poszczególnych dziedzinach.
5. Zarząd ustala program wewnętrznego szkolenia pedagogicznego dla kandydatów na edukatorów, zasady jego organizacji i warunki ukończenia.
§ 18. 1. Towarzystwo w celu prowadzenia działalności turystycznej i krajoznawczej tworzy kadrę krajoznawczą oraz korzysta z pomocy osób i instytucji prowadzących działalność w zakresie turystyki i krajoznawstwa.
2. W skład kadry krajoznawczej wchodzą członkowie Towarzystwa posiadający wiedzę, umiejętności i doświadczenie zapewniające bezpieczeństwo, właściwą opiekę i realizację celów działalności turystycznej i krajoznawczej.
3. Potwierdzeniem członkostwa w kadrze krajoznawczej jest stopień instruktora lub przodownika danej dziedziny turystyki lub krajoznawstwa.
4. Zarząd ustala regulamin przyznawania, przedłużania, cofania stopni instruktora i przodownika oraz uprawnienia instruktorów i przodowników w danej dziedzinie turystyki lub krajoznawstwa.
Rozdział V
ORGANY TOWARZYSTWA I TRYB PODEJMOWANIA UCHWAŁ
§ 19. 1. Organy Towarzystwa dzielą się na władze i organ kontroli wewnętrznej.
2. Władzami Towarzystwa są:
1) Zjazd ‑ jako walne zebranie członków,
2) Zarząd Towarzystwa ‑ w statucie określony jako Zarząd.
3. Organem kontroli wewnętrznej jest Komisja Rewizyjna.
§ 20. Mandat członka Zarządu lub Komisji Rewizyjnej wygasa z upływem kadencji, a w czasie jej trwania na skutek:
1) ustania członkostwa w Towarzystwa,
2) rezygnacji z mandatu,
3) odwołania ze składu organu przez ten organ,
4) zaistnienia kolizji z postanowieniami § 24 statutu.
§ 21. 1. Uchwały Zarządu podejmowane są przy aprobacie co najmniej 2 jego członków, a uchwały Komisji Rewizyjnej na zasadzie jednomyślności, podczas zebrań lub w trybie obiegowym.
2. Zebranie może być prowadzone z wykorzystaniem środków komunikacji elektronicznej umożliwiających transmisję obrad w czasie rzeczywistym, porozumiewanie się na odległość tak, aby środki te gwarantowały możliwość identyfikacji osoby, która z nich korzysta, a także aby umożliwiały zabieranie głosu, udział w głosowaniu, składanie wniosków formalnych i wyrażanie opinii.
3. W celu realizacji wymagań, o których mowa w ust. 2 mogą być wykorzystane w szczególności:
1) poczta elektroniczna,
2) składniki pakietów biurowych,
3) telefony z identyfikacją osoby dzwoniącej,
4) elektroniczne systemy głosowania.
4. Zjazd podejmuje uchwały w głosowaniu jawnym, zwykłą większością głosów bez względu na liczbę osób w nim uczestniczących. Zapisy ust. 2‑3 stosuje się odpowiednio.
5. Zebrania Organów Towarzystwa, w tym prowadzone z wykorzystaniem środków komunikacji elektronicznej umożliwiających porozumiewanie się na odległość, są protokołowane.
6. Uchwały Zarządu i Komisji Rewizyjnej podpisuje odpowiednio Prezes lub Przewodniczący Komisji Rewizyjnej. Uchwały Zjazdu podpisuje przewodniczący Zjazdu.
7. Uchwały organów Towarzystwa i decyzje Prezesa Towarzystwa niezgodne z prawem, niniejszym statutem lub uchwałami Zjazdu są nieważne.
§ 22. 1. Wybory na funkcje: Prezesa Towarzystwa, Wiceprezesa Towarzystwa i Skarbnika Towarzystwa oraz Przewodniczącego Komisji Rewizyjnej i członka Komisji Rewizyjnej przez Zjazd odbywają się w sposób jawny bez względu na liczbę uczestników Zjazdu.
2. Za wybranego na daną funkcję uważa się tego kandydata, który otrzymał największą liczbę głosów.
3. W przypadku, gdy na daną funkcję zgłoszono wyłącznie jednego kandydata, uważa się go za wybranego na daną funkcję, jeżeli za jego kandydaturą zagłosowała co najmniej połowa obecnych podczas głosowania uczestników Zjazdu.
4. W razie braku rozstrzygnięcia wyboru z powodu uzyskania przez kilku kandydatów takiej samej liczby głosów, przeprowadza się głosowanie uzupełniające wyłącznie spośród tych kandydatów.
5. Tryb zgłaszania kandydatów oraz procedurę wyborczą określa ordynacja wyborcza uchwalona przez Zarząd.
§ 23. 1. Kadencja Zarządu i Komisji Rewizyjnej trwa 5 lat i rozpoczyna się z chwilą wyboru, a kończy w chwili wyboru nowych organów przez kolejny Zjazd zwyczajny.
2. W razie, gdy skład Zarządu lub Komisji Rewizyjnej w czasie trwania kadencji ulegnie zmniejszeniu, uzupełnienia na okres do końca kadencji dokonuje podczas wspólnego zebrania Zarząd i Komisja Rewizyjna, spośród wszystkich członków zwyczajnych.
3. Kandydatów na zwolnione w danym organie miejsce może zgłaszać każdy członek Zarządu i Komisji Rewizyjnej oraz grupa co najmniej 5 członków zwyczajnych Towarzystwa najpóźniej na 3 dni przed zebraniem, o którym mowa w ust. 2.
4. Uzupełnienia dokonuje się w głosowaniu jawnym, a za wybranego na daną funkcję uważa się tego kandydata, który otrzymał największą liczbę głosów.
5. W razie braku rozstrzygnięcia wyboru z powodu uzyskania przez kilku kandydatów takiej samej liczby głosów, przeprowadza się głosowanie uzupełniające wyłącznie spośród tych kandydatów.
§ 24. 1. Nie można łączyć funkcji członka Zarządu z funkcją członka Komisji Rewizyjnej.
2. Członkiem Zarządu nie może być osoba skazana prawomocnym wyrokiem za przestępstwo umyślne ścigane z oskarżenia publicznego lub przestępstwo skarbowe.
3. Członkowie Komisji Rewizyjnej:
1) nie mogą być członkami Zarządu ani pozostawać z nimi w związku małżeńskim, we wspólnym pożyciu, w stosunku pokrewieństwa, powinowactwa lub podległości służbowej,
2) nie byli skazani prawomocnym wyrokiem za przestępstwo umyślne ścigane z oskarżenia publicznego lub przestępstwo skarbowe,
3) mogą otrzymywać z tytułu pełnienia funkcji w Komisji Rewizyjnej zwrot uzasadnionych kosztów lub wynagrodzenie w wysokości nie wyższej niż przeciętne miesięczne wynagrodzenie w sektorze przedsiębiorstw ogłoszone przez Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego za rok poprzedni – na zasadach określonych przez Zarząd.
Rozdział VI
ZJAZD
§ 25. 1. Najwyższą władzą Towarzystwa jest Zjazd.
2. Zjazd może być zwyczajny i nadzwyczajny.
§ 26. W Zjeździe biorą udział:
1) z głosem stanowiącym wszyscy członkowie zwyczajni Towarzystwa;
2) z głosem doradczym członkowie wspierający oraz osoby zaproszone przez organ zwołujący Zjazd.
§ 27. Zwyczajny Zjazd zwołuje Prezes raz na 5 lat, w okresie od 1 września do 30 listopada roku kalendarzowego, w którym mija okres 5 lat od zakończenia poprzedniego zwyczajnego Zjazdu.
§ 28. 1. Nadzwyczajny Zjazd może być zwołany przez Prezesa z jego własnej inicjatywy lub na wniosek Zarządu albo Komisji Rewizyjnej.
2. Prezes zwołuje nadzwyczajny Zjazd w terminie 30 dni od podjęcia decyzji lub otrzymania wniosku.
§ 29. 1. Zwołujący Zjazd określa termin, porządek obrad i sposób jego przygotowania.
2. W przypadku niezwołania Zjazdu przez Prezesa w wymaganym terminie, Zjazd zwołuje Komisja Rewizyjna w terminie kolejnych 14 dni.
3. O miejscu, terminie i porządku obrad Zjazdu organ zwołujący Zjazd, powiadamia członków, co najmniej na 7 dni przed jego obradami. Zawiadomienie wysyłane jest listownie lub drogą elektroniczną.
§ 30. 1. Zjazd jest prawomocny bez względu na liczbę osób biorących w nim udział.
2. Zjazd obraduje według uchwalonego przez siebie regulaminu obrad.
3. Obradami Zjazdu kieruje przewodniczący, który jest wybierany w głosowaniu jawnym zwykłą większością głosów spośród obecnych członków zwyczajnych.
§ 31. 1. Do kompetencji zwyczajnego Zjazdu należy:
1) decydowanie o najważniejszych sprawach Towarzystwa,
2) określanie głównych kierunków działania i rozwoju Towarzystwa,
3) uchwalanie zmian Statutu,
4) wybieranie Prezesa Towarzystwa, Wiceprezesa Towarzystwa i Skarbnika Towarzystwa,
5) wybieranie Przewodniczącego Komisji Rewizyjnej i członka Komisji Rewizyjnej,
6) ocena realizacji uchwał Zjazdu,
7) rozpatrywanie i zatwierdzanie sprawozdań Zarządu i Komisji Rewizyjnej,
8) podejmowanie uchwał o rozwiązaniu Towarzystwa i przeznaczeniu jego majątku.
2. Nadzwyczajny Zjazd obraduje wyłącznie nad sprawami dla których został zwołany, przy czym za zgodą 3/5 uczestników Zjazdu jego zakres może zostać rozszerzony.
Rozdział VII
ZARZĄD TOWARZYSTWA
§ 32. 1. W skład Zarządu wchodzą trzy osoby: Prezes Towarzystwa, Wiceprezes Towarzystwa i Skarbnik Towarzystwa.
2. Zarząd może w trakcie kadencji dokonywać zmian pełnionych funkcji przez jego członków.
3. Członkowie Zarządu mogą otrzymywać wynagrodzenie za czynności wykonywane w związku z pełnioną funkcją na zasadach określonych przez Komisję Rewizyjną.
4. W umowach między Towarzystwem a członkiem Zarządu oraz w sporach z nim Towarzystwo reprezentuje Przewodniczący Komisji Rewizyjnej.
§ 33. 1. Zasady działania Zarządu określa regulamin uchwalony przez Zarząd.
2. Posiedzenia Zarządu odbywają się w miarę potrzeb, jednak nie rzadziej niż raz na pół roku.
3. Posiedzenia Zarządu zwołuje i prowadzi Prezes.
§ 34. 1. Do kompetencji Zarządu należy:
1) wykonywanie zadań określonych dla Zarządu w pozostałej części Statutu,
2) uchwalanie budżetu i sprawozdań finansowych,
3) uchwalanie programu działania Towarzystwa,
4) sprawowanie zarządu nad majątkiem Towarzystwa,
5) przyjmowanie darowizn, spadków i subwencji,
6) planowanie i prowadzenie gospodarki finansowej,
7) podejmowanie decyzji o przystępowaniu Towarzystwa do zrzeszeń i innych organizacji oraz o ich tworzeniu,
8) rozpatrywanie skarg członków Towarzystwa,
9) powoływanie biur oraz określanie zakresu ich działalności.
2. Bieżącą działalnością Towarzystwa kieruje Prezes.
Rozdział VII
KOMISJA REWIZYJNA
§ 35. 1. W skład Komisji Rewizyjnej wchodzą dwie osoby: Przewodniczący Komisji Rewizyjnej oraz członek Komisji Rewizyjnej.
2. Komisja Rewizyjna może w trakcie kadencji dokonywać zmian pełnionych funkcji przez jej członków.
§ 36. 1. Zasady działania Komisji Rewizyjnej określa regulamin uchwalony przez tę komisję.
2. Posiedzenia Komisji Rewizyjnej odbywają się w miarę potrzeb nie rzadziej jednak niż raz w roku.
3. Posiedzenia Komisji Rewizyjnej zwołuje i prowadzi jej Przewodniczący.
4. W przypadku nieobecności Przewodniczącego lub wynikającej z innych przyczyn niemożności pełnienia obowiązków jego obowiązki i kompetencje wykonuje członek komisji.
§ 37. 1. Do kompetencje Komisji Rewizyjnej należy:
1) wykonywanie zadań określonych dla Komisji Rewizyjnej w pozostałej części Statutu,
2) kontrola całokształtu działalności Towarzystwa,
3) ocena pracy Zarządu, w tym corocznych sprawozdań i bilansu,
4) składanie sprawozdań na Zjeździe wraz z oceną działalności Towarzystwa i jego Zarządu.
2. Komisja Rewizyjna ma prawo żądania od członków Towarzystwa i członków Zarządu złożenia pisemnych lub ustnych wyjaśnień dotyczących kontrolowanych spraw.
3. Komisja Rewizyjna ma prawo wydawać zalecenia w przypadku stwierdzenia naruszeń prawa lub niniejszego Statutu.
4. Członkowie Komisji Rewizyjnej mają prawo brać udział w charakterze obserwatora w zebraniach Zarządu.
Rozdział IX
FUNDUSZE I MAJATEK TOWARZYSTWA
§ 38. Źródłami powstania majątku Towarzystwa są:
1) składki członkowskie,
2) darowizny, spadki, zapisy,
3) dochody z własnej działalności,
4) dochody z majątku Towarzystwa,
5) środki pochodzące z ofiarności publicznej, w tym ze sponsoringu,
6) dotacje,
7) wpływy ze zbiórek publicznych,
8) inne wpływy z działalności statutowej zgodnie z odrębnymi przepisami.
§ 39. 1. Składkę członkowską dzieli się na:
1) podstawową składkę członkowską – dla wszystkich członków zwyczajnych,
2) dodatkową składkę zadaniową – przeznaczoną na pokrycie kosztów udziału członka Towarzystwa w określonym zadaniu, wynikającym z realizacji celów i sposobów działania Towarzystwa.
2. Wysokość rocznej podstawowej składki członkowskiej określa w formie uchwały Zarząd.
3. Składki ulgowe w wysokości 50% składki podstawowej przysługują:
1) emerytom i rencistom,
2) uczniom, słuchaczom i studentom.
4. Z podstawowej składki członkowskiej mogą być zwolnione uchwałą Zarządu osoby bezrobotne i niepracujące na wniosek zainteresowanego członka Towarzystwa.
5. Składki opłaca się na rachunek bankowy Towarzystwa:
1) jednorazowo do 20 stycznia danego roku,
2) miesięcznie do 20 dnia danego miesiąca w wysokości 1/12 stawki składki podstawowej.
6. Wysokość dodatkowej składki zadaniowej nie może przekraczać kosztów realizacji zadania, a rozliczenia kosztów realizacji zadania dokonuje Zarząd.
§ 40. 1. Towarzystwo prowadzi gospodarkę finansową zgodnie z obowiązującymi przepisami.
2. Decyzje w sprawie nabywania, zbywania i obciążania majątku Towarzystwa podejmuje Zarząd.
3. Majątek Towarzystwa przeznaczony jest do realizacji celów statutowych oraz pokrycia kosztów tej działalności.
4. Przychód z działalności odpłatnej pożytku publicznego służy wyłącznie prowadzeniu działalności pożytku publicznego.
§ 41. Rokiem obrotowym Towarzystwa jest rok kalendarzowy.
§ 42. W ramach działalności Towarzystwa zabrania się:
1) udzielania pożyczek lub zabezpieczania zobowiązań majątkiem Towarzystwa w stosunku do jego członków, członków organów lub pracowników oraz osób, z którymi członkowie, członkowie organów oraz pracownicy pozostają w związku małżeńskim, we wspólnym pożyciu albo w stosunku pokrewieństwa lub powinowactwa w linii prostej, pokrewieństwa lub powinowactwa w linii bocznej do drugiego stopnia albo są związani z tytułu przysposobienia, opieki lub kurateli, zwanych dalej „osobami bliskimi”,
2) przekazywania majątku Towarzystwa na rzecz jego członków, członków organów lub pracowników oraz ich osób bliskich, na zasadach innych niż w stosunku do osób trzecich, w szczególności jeżeli przekazanie to następuje bezpłatnie lub na preferencyjnych warunkach,
3) wykorzystywania majątku na rzecz członków Towarzystwa, członków organów lub pracowników oraz ich osób bliskich na zasadach innych niż w stosunku do osób trzecich, chyba że to wykorzystanie bezpośrednio wynika z celów statutowych Towarzystwa,
4) zakupu towarów lub usług od podmiotów, w których uczestniczą członkowie Towarzystwa, członkowie jego organów lub pracownicy oraz ich osób bliskich na zasadach innych niż w stosunku do osób trzecich lub po cenach wyższych niż rynkowe.
Rozdział X
SPOSÓB REPREZENTACJI
§ 43. 1. Towarzystwo reprezentuje we wszelkich sprawach Prezes lub działający łącznie dwaj pozostali członkowie Zarządu.
2. Do zawierania umów, zaciągania zobowiązań majątkowych, udzielania pełnomocnictw i składania innych oświadczeń woli, w szczególności w sprawach majątkowych upoważniony jest Prezes lub działający łącznie dwaj pozostali członkowie Zarządu.
Rozdział XI
PRZEPISY KOŃCOWE
§ 44. Uchwałę w sprawie zmiany Statutu Towarzystwa podejmuje Zjazd zwykłą większością głosów członków obecnych na Zjeździe.
§ 45. 1. Uchwałę o rozwiązaniu Towarzystwa podejmuje Zjazd większością 3/5 głosów obecnych na Zjeździe.
2. Podejmując uchwałę o rozwiązaniu Towarzystwa Zjazd określa sposób jego likwidacji oraz przeznaczenie majątku Towarzystwa.
3. W przypadku podjęcia uchwały w przedmiocie rozwiązania Towarzystwa likwidatorami Towarzystwa są członkowie Zarządu.
§ 46. Wykładni niniejszego Statutu dokonuje Rada Towarzystwa.
Standardy ochrony małoletnich
Poniżej publikujemy Standardy ochrony małoletnich, wprowadzone w Towarzystwie Oświata Lubin z dniem 15 sierpnia 2024 r.